
CHAPTER THIRTEEN 

WHAT ANNIVERSARY? 

NEW ZEALAND "CELEBRATES" 

FIFTY YEARS OF TELEVISION 

Geoff Lealand 

History takes time. History makes memory. (Stein 1949) 

New Zealand is one of the newest and most geographically distant 
nations on the globe, first discovered by Dutch explorer Abel Tasman in 
1642 and fIrst visited by British explorer James Cook in 1769, following 
settlement from 1300 CE by dispersed tribal (iwi) groupings of Maori 
(tangata whenua, or "people of the land"). Given this short history and 
great distance, technological innovation and the general advances of 
Western culture traditionally have been slow to arrive in New Zealand but, 
once available, have been embraced with great eagerness as a means of 
reducing distance from the rest of the world, as well as sharing the benefIts 
of other developed Western countries. From the early decades of the 
twentieth century, New Zealanders became keen fIhn-goers, avid radio 
listeners and, with the arrival of television, enthusiastic viewers. 

Political inaction and technological delays, however, meant that 
television arrived a decade or so later in New Zealand than it did in other 
developed countries. In Britain, television broadcasting resumed after a 
wartime hiatus in 1946, with an equivalent service in Australia beginning 
in 1956. In New Zealand, there was some early experimentation with 
television (such the transmission of pictures in the late 1920s by Dr Robert 
Jack, professor of physics at the University of Otago) and considerable 
public and press speculation, into the 1940s and the post-war years, about 
its imminent arrival. 

One such speculation appeared in Cue magazine, a fortnightly bulletin 
produced to entertain and educate soldiers in the Second Expeditionary 
New Zealand Force stationed in North Africa. A feature article entitled 
"The Wonder of Television" concluded that: 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 229 

When the war is over, this new science of simultaneous broadcasting of 
sight and sound promises to develop into a great new industry, and to bring 
into the family circle a fascinating world of entertainment and education. 
New Zealand is preparing for television, and in a few years' time a 
network of television stations will cover the Dominion and hundreds of 
people will be engaged in providing a new and wonderful way to spend 
leisure hours. (Cue 19,1945,4) 

Despite the promise, returning soldiers had a long wait until they 
encountered television on New Zealand soil. The fIrst official transmission 
beyond experimentation began on 1 June 1960. As a consequence, this 
became a very significant date in New Zealand television history, marking 
the fiftieth anniversary of its introduction, the celebration of which is the 
primary focus of this chapter. However, it is important to put this history 
in context, given that the late arrival of television had a persistent 
influence on the structure and purpose of the medium in New Zealand. 

The Historical Development of Television 
in New Zealand 

Political inaction and governmental delays were significant factors in 
the slow arrival of television in New Zealand. As Lawrence Simmons 
(2004, 52) argues, changes in government during the 1940s and 1950s 
meant that enthusiasm for introducing television both waxed and waned. 
Several Labour administrations favoured a rapid introduction, setting up 
an Interdepartmental Committee in 1949 to steer the development of 
television. With the return to power of a conservative National 
administration later that year, plans were put on hold until 1958 when 
Labour returned to power. In the interim, conservative politicians justified 
the delays through the perceived high costs of television, a reluctance to 
fund a new service for the public, and a deep-seated suspicion of the new 
medium. 

Labour politicians, on the other hand, largely saw television as a 
necessary extension of publicly controlled and financed radio broadcasting. 
A highly influential 1959 position paper written by the then-Secretary of 
Industries and Commerce, Dr William Sutch, provided the impetus for 
Prime Minister Walter Nash to initiate moves to set up a state-owned 
television station in Auckland in 1960, followed by Wellington and 
Christchurch in 1961 and Dunedin in 1962. Most of the country was able 
to receive a television signal by 1966 when the general election was 
covered by television for the fIrst time. 



230 Chapter Thirteen 

Sutch was motivated by a belief in television's educational potential, 
as well as being one of the very fIrst advocates for privileging local 
content: 

A decision to make television programmes of our own should be a 
deliberate act of policy and not a course to be adopted only when public 
pressure demands it ... programmes dealing with our social, economic or 
cultural activities ... should enrich the lives of us all. (Sutch, in Simmons, 
2004,52) 

As a primary architect of early New Zealand television, Sutch was a more 
enlightened, less class-bound version of Lord Reith, the founding father of 
the BBC. Based on Sutch's recommendations, television developed in 
New Zealand as a dual system incorporating public service characteristics 
(funded by a licence fee imposed on set ownership) and commercial 
imperatives. This entailed a formal, high-minded presentation style with 
an emphasis on news and "quality" entertainment, coupled with cheap 
imported programming and revenue produced by advertising content. 

It can be argued that this experiment in hybridity (television founded 
and funded by a mixed economy) has been one of the prevailing 
characteristics of New Zealand television over the last fIfty years. Another 
signifIcant and sustained characteristic has been the role of successive 
governments, both of the Left (Labour) and the Right (National), in the 
development and restructuring of television. In other jurisdictions, 
competing interests have been quartered and quarantined, such as in the 
UK case of a public service BBC and a commercial lTV and pay TV 
system--even though such distinctions have become increasingly blurred 
in recent years. 

These two primary funding sources-public and private-have always 
shared a close relationship, in that intervention has privileged either the 
fIrst objective or the second, depending on the ideological bent of the 
government in power. In the closing years of the twentieth century, for 
example, a third-term Labour government attempted to shift the two­
channel, state-owned Television New Zealand (TVNZ) broadcaster back 
to public service imperatives. With the election of a National coalition 
government in 2008, the Television New Zealand charter was discarded 
and a commercial direction reimposed and reinforced. Television New 
Zealand was discharged of its public service obligations under the charter 
and encouraged to pursue a more openly commercial agenda. 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 231 

The New Zealand Television Landscape 

These conflicting interests have shaped the dynamics of television in 
New Zealand, making it a system susceptible to change and uncertainty 
and seeing it experiencing a state of perpetual flux. It may also be the 
reason why building and sustaining loyalty to particular channels or 
broadcasting institutions in New Zealand has always been difficult­
indeed, increasingly so. A lack of a personal investment or commitment to 
television as a medium on the part of shareholders or viewers is a theme 
that will be explored further in this chapter with regard to the very muted 
response to the fiftieth anniversary of television in New Zealand. 

For much of its history, the primary relationship has been not between 
television and viewers in New Zealand, but between television and 
commerce (with government policy being the catalyst). In the closing 
decades of the twentieth century, while public service television around 
the world faced serious challenges, New Zealand led the way in the 
deregulation of broadcasting, removing all constraints on overseas 
ownership and commercial activity. The two state channels became state­
owned enterprises, required to maximise profits and return annual 
dividends to the government. This resulted in a new set of considerations, 
and rather bewildering financial transactions. For example, media 
academic Peter Thompson estimates that between 2003 and 2008, 
Television New Zealand received NZ$95 million from the government, to 
meet programming obligations of the public service variety under its 
charter (this included provisions for "minority" audiences, such as children 
and women), but also returned NZ$142 million in annual dividends to the 
government (Thompson, 2009). 

Added to the mix in the late 1990s was pay TV, with Sky Network 
Television-the majority shareholder of which was the Australian 
company Nationwide News Pty Ltd, a subsidiary of the global 
conglomerate News Corp. Sky Network Television-quickly became the 
dominant player, reaching 47 per cent of New Zealand households by 
March 2011. In addition to a broad provision of entertainment from 
overseas, information channels and ownership of the free-to-air network 
Prime, Sky owns exclusive rights to live coverage of prime sports, such as 
Rugby Union, Rugby League and cricket. Two other national free-to-air 
channels, TV3 and TV 4, which have had a series of offshore owners 
(currently owned by the Australian private equity frrm Ironbridge Capital), 
are in sustained competition for audiences, with the point of difference 
often being locally produced content. For example, Outrageous Fortune, a 



232 Chapter Thirteen 

locally produced drama series (South Pacific Pictures, 2005-10), was 
screened on TV3. 

The suspicion persists that the shift towards unbridled commercial 
objectives in state-owned television is a prelude to full commercialisation 
of Television New Zealand, and the eventual sale of TV One and TV2. 
The current National coalition government has declared that this will not 
happen during its current term (to run until late 2011 at the time of 
writing), but there is no certainty that it might not happen if it were re­
elected. 1 This would again place New Zealand in a remarkable-but 
possibly not enviable-vanguard of television territories having no 
significant state-owned or state-funded national public service broadcasting 
(PSB) channels. In the meantime, Television New Zealand continues to 
meet its obligations of returning an annual 9 per cent on its assets to the 
government. 

There will be some compensations, for there have been some tangible 
benefits from the decades of deregulation. The two-channel, free-to-air 
Maori Television Service (established in 2004), state funded through an 
annual grant to provide specific funding to fulfil Treaty of Waitangi 
obligations under Vote: Maori, and which might properly be called a 
public service provider, continues to attract good audiences and critical 
approval for its innovative programming and language support. The 
immensely popular local drama series Outrageous Fortune was sold to the 
United Kingdom and United States as a format, and generated an 
exhibition at the Auckland Museum. The weeknight medical/serial drama 
Shortland Street (South Pacific Pictures, 1992- ), together with news and 
current affairs, continues to dominate ratings for free-to-air television. 

The Freeview channel TVNZ7 provides for an older, educated 
audience with its mix of locally produced content (such as Media 7 and 
The Court Report) and overseas documentaries, even though the 
government has declared that, from June 2012, it will no longer fund this 
channel. The funding agency New Zealand On Air continues to playa 
critical role in supporting vulnerable genres (children's, special interest, 
documentaries) for the local market, receiving more than NZ$127 million 
in 2009-10 as a direct government grant, and allocating 64 per cent of this 
to television productions. Another funding agency, Te Mangai Paho, 
allocates up to NZ$20 million annually, specifically for Maori language or 
Maori interest programming. These two government-funded agencies, 
which contribute to the programme mix on both mainstream and Maori 
television, may be all that remains of a residual public service element in 
New Zealand television ifTVNZ7 disappears from the schedules and there 
is not a change of government or change of mind. Thus, while there will 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 233 

still be non-commercial strands of programming (children's, document­
aries, special-interest programmes) and Maori Television, there will be no 
dedicated public service television channel in the national media mix. 

These agencies and interventions can be regarded as historical or rear­
guard attempts to ameliorate the real or perceived shortcomings of a 
totally commercial television system. One structure, New Zealand On Air, 
is a residual safeguard put in place at a time when deregulation of 
broadcasting really hit its stride; the others are more recent additions to the 
landscape, put in place in times of a more public service-friendly 
government, or through governments being obligated to meet Treaty of 
Waitangi requirements. 

Celebrating Fifty Years of Television 

The background against which New Zealand prepared itself to 
celebrate fifty years of television transmission in June 2010 was shaped by 
a number of factors. These included: a confused and confusing system of 
television funding and transmission largely as a consequence of the unique 
history of television in this country; a potentially small, but largely static, 
audience faced with a proliferation of viewing choices; and a proliferation 
of channels and content, with a corresponding fragmentation of the large, 
general audience that had prevailed in the early years of television. As in 
the early days of television in New Zealand, content remains dominated by 
imported programming, with locally produced drama, news and sport 
often being more popular. Local content across six main free-to-air 
channels comprised 33.7 per cent of broadcast hours in 2009 (New 
Zealand On Air 2010, 6). As in other countries, both free-to-air and pay 
TV face serious competition from newer digitally based routes of delivery 
and viewing (downloads, box-set DVDs), and although public service 
television content lingers in some areas of free-to-air programming (such 
as advertising-free preschool programming, or in content funded by New 
Zealand On Air), the majority of programming is shaped by commercial 
imperatives, or accessed through pay TV, with a stable audience base 
dominated by older viewers, especially in the very broad and 
undifferentiated demographic of fifty years and over. 

What could be found in 2010, as New Zealand prepared itself to 
celebrate fifty years of television, was a very different kind of television 
landscape from that which existed at the time of the twenty-five-year 
celebration in 1985. At that time, the celebration was marked by a wide 
range of programmes, revisiting and re-viewing the beginnings and 
development of the medium in New Zealand, and the publication of 



234 Chapter Thirteen 

Robert Boyd-Bell's popular and significant history, New Zealand 
Television: The First 25 Years (1985). After only twenty-five years, 
nostalgia for the early days was nevertheless very evident, and there was 
an expectation that the kind of television New Zealanders were seeing in 
the 1980s would most likely continue. 

The mood in 2010 was very different. The state-owned broadcaster, 
Television New Zealand, which had been present since television began, 
and had dominated the television landscape through five decades, cobbled 
together several historical reviews of its television past, starting with a 
combination gameshow/light entertainment programme, Cheers for 50 
Years (TV ONE 1 June 2010). The network passed on a more substantial 
New Zealand On Air-funded documentary (reportedly because it 
considered there would be limited viewer interest) in favour of a poorly 
received programme, which one commentator described as "making a 
show that is the equivalent of offering some chips and a litre of orange 
juice at someone's fiftieth anniversary on the job" (Gibson 2010, A3). 
Ratings data reported a sizeable audience watching Cheers for 50 Years 
(an estimated 760,000 viewers from a potential audience of four million 
viewers), but as one reviewer tartly commented: 

[It] resembled a light entertainment show from a small former Soviet state 
... That it was popular wasn't surprising. It had a certain can't-look-away 
car-crash quality. (Baillie 2010, A3) 

The largely negative response to this programme prompted TVNZ to 
quickly cobble together other anniversary programmes, such 50 Years of 
Television News (TV ONE, 27 June). This programme was scheduled 
against a competing history series on Prime, which added more fuel to the 
criticism ofTVNZ's choices: 

It wasn't a bad effort, merely rather perfunctory ... But once again, the 
network failed to trust viewers. Heaven forbid that we should be subjected 
to serious content for such a long time-so they lightened it up with 
bloopers. (Clifton 2010, BS) 

Looking back, while these criticisms may seem rather inconsequential 
and local, they point to an underlying malaise in state-owned television in 
New Zealand, which failed rather miserably in the celebration of a 
significant historical event in New Zealand history-a history in which 
TVNZ had been the dominant player and primary focus for setting the 
agenda in respect of social, cultural and political change. As one media 
commentator remarked on the TVNZ history of television news: "It's the 
latest example of slack-jawed handling of the fiftieth anniversary. The 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 235 

celebration has come to symbolize TVNZ's dying gasps as a national 
broadcaster." (Drinnan 2010,6) 

The responsibility for charting the historical development of the 
medium was largely left up to another channel. New Zealand On Air 
funded a seven-part documentary television series, Fifty Years of 
Television in New Zealand, produced by an independent company, Cream 
Media, and directed by veteran director John Bates. This screened in June 
and July 2010 on the second-tier free-to-air charmel Prime, owned and 
operated by Sky Networks-a charmel that customarily attracts about a 
5 per cent share of the New Zealand audience. This seven-part series 
featured, in turn, From One Channel to One Hundred (the early days of 
television in New Zealand, to the multi-channel environment of today); 
Let Us Entertain You (with a focus on local TV entertainers); Conflict (the 
role of television in social unrest and change); Winners and Losers 
(television and sport); Telling Stories (local TV drama); A Sense of 
National Identity (the role of television in nation-building); and Taonga 
TV (the development of Maori television). The emphasis was very much 
on the role television had played in social, cultural and political life in 
New Zealand over the decades, with a particular focus on its role as a 
national forum and as a force in shaping national consciousness. There 
was, however, little discussion of the impact of imported drama. 

Other than these television examples, there were few public 
acknowledgements of the fiftieth armiversary of the introduction of the 
medium. Most press coverage focused on television's approach to the 
armiversary, and as yet there are no coffee-table histories or academic 
appraisals in print to compare with scholarly examples of Australian 
television history, such as Graeme Turner and Stuart Cunningham's The 
Australian TV Book (2000) or Alan McKee's Australian Television: 
A Genealogy of Great Moments (2001). A number of websites-most 
specifically the fan-site http://www.throng.co.nz and the New Zealand On 
Air-funded http://www.nzonscreen.com-provided special content, but 
there was a general dearth of investigative and evaluative histories across 
the range of possibilities. It is difficult to identifY why this was so. The 
dearth could have been a consequence of the declining hold of television 
over the nation, the small market for both academic and popular writing on 
the subject or just a general lack of interest. 

New Zealand Television History: An Academic Project 

My own research activities began in late 2008, when I realised that a 
significant historical moment was looming with respect to television in 



236 Chapter Thirteen 

New Zealand and I subsequently initiated a two-year, faculty-funded 
project, "Towards a History of Television in New Zealand, 1985-2010". 
The objective of this research was to examine and record the second 
twenty-five years of television in New Zealand according to the following 
rationale. During the first twenty-five years, television was still largely a 
novelty and, arguably at its most potent in terms of influencing the social 
and political climate of the country. It was also a much simpler service, 
with one publicly owned free-to-air channel, later joined by a second 
similar channel. The history of these early decades has been well 
documented in Robert Boyd-Bell's (1985) book, in Patrick Day's (1994) 
Voice and Vision: The History of Broadcasting in New Zealand (Volume 
Two), and in the memoirs of key figures of the time. In contrast, the 
second twenty-five-year period has been less well-documented. There 
have been good appraisals of the political economy of recent decades. 
These include Paul Smith's Revolution in the Air (1996); an edited 
collection by Roger Horrocks and Nick Perry, Television: Programming 
the Nation (2004); Lealand and Martin's It's All Done With Mirrors: 
About Television (2001); as well as a discussion of specific television 
shows in Dunleavy, Ourselves in Primetime: A History of New Zealand 
Television Drama (2005). In general, these texts are intended for an 
academic rather than popular readership. There has, however, been no 
comprehensive history that covers all significant aspects of the second 
twenty-five years. Nor has there been a history that incorporates the 
memories and experiences of television viewers, even though the 1980s 
and 1990s were the most tumultuous decades for television in New 
Zealand-years in which channels proliferated, older models of public 
service were in decline and new commercial models were in ascendance. 
This was also a period during which technology was reshaping both the 
content and delivery of television. 

Key Personnel, Policy-makers and 
Programme Makers 

With these explanations in mind, a research strategy was developed to 
focus on the period of 1985 to 2010 in New Zealand television history. In 
addition to assessing and cataloguing a very large personal resource of file 
boxes containing news clippings, reports and publications (spanning the 
early 1980s to 2009), the first year of the project included a series offace­
to-face interviews with key figures from New Zealand television's recent 
past. A completed questionnaire was returned from a larger number of 
such people, resulting from personal approaches or distribution at the 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 237 

Screen Producers and Development Association (SPADA) 2009 
conference. 

This strategy produced significant research data from a small but 
important pool of informants (seven interviews; twenty questionnaires), 
who continued to occupy important roles in New Zealand television in 
2009, ranging from chief executives of television networks to heads of 
programming, head of news and current affairs, chief executives of 
independent production companies, programme makers, and the chief 
executive of a funding agency. These key figures tended to fall into three 
broad camps: former senior television executives who now occupied 
significant roles in the independent production sector and who were highly 
critical of recent trends in New Zealand television (Television New 
Zealand, in particular); programme makers or senior network workers who 
were largely positive about their organisation's performance, but more 
critical of rival broadcasters; and former television workers, who now 
occupied important roles in serving or setting policy for the television 
industry. The career trajectories of these informants, a selection of whose 
comments are provided below, illustrate the ease with which people move 
between or across the various sectors of a small industry sector, and the 
ways in which they accommodated or challenged the broader forces of 
change. 

In both the interviews and questionnaires, there was unanimous 
agreement in response to the opening question: "In your opinion, has the 
second twenty-five years of television in New Zealand been markedly 
different from the first twenty-five years?" Comments acknowledging the 
dramatic shifts in television included: 

There are two key differences-TVNZ becoming less of a public 
broadcaster and much more commercial, and secondly the advent of other 
broadcasters. (Commissioning editor) 

Depends how you measure it. In respect of progress, the first twenty-five 
years was markedly different. In respect of what viewers (especially kids) 
are doing today, it is massively different. The power base has shifted, in 
terms of what screens and what doesn't. (Independent producer) 

In the first twenty-five years, there was little choice, and viewing was more 
communal. But the claim that television was better back then is bullshit. 
Television remains a dynamic medium-one which is undergoing 
reorientation, rather than redundancy. (Head of media company) 



238 Chapter Thirteen 

Because of my age, I am now more sanguine and don't regard the second 
twenty-five years as better or worse than the first twenty-five years-just 
different. (Head of independent production company) 

Participants were asked to respond to the following assessment of the 
state of New Zealand television made by veteran producer and trenchant 
critic George Andrews in a radio interview in October 2009: 

A lot of chickens are coming home to roost from what's been a spectacular 
failure of public broadcasting policy which has been going on in New 
Zealand for more than fifteen years. It's a complete shambles. (2009) 

There was agreement and disagreement with this judgement, once again 
shaped by where those responding were positioned in the industry. 
Comments from those who agreed with Andrews included: 

As far as public service broadcasting is concerned, only MTS [Maori 
Television Service] has not been sullied by an indecent interest in the 
bottom line. (Independent producer) 

There has been failure in policy. The [TVNZ] Charter was a nonsensical 
intervention. If there is any area of life which demands a bipartisan 
approach it is the media because it is so important. (Head of independent 
production company) 

New Zealanders' perception of public broadcasting is at odds with the way 
it is funded in this country. Both Australia and the UK significantly fund 
public service broadcasting but TVNZ has been given a dual mandate 
which is flawed. (TVNZ executive) 

A number of respondents had mixed feelings about the quote from 
Andrews: 

It depends on whose shoes you're in. Sky is happy. Free-to-air TV is 
unhappy. Viewers don't seem to be unhappy, with record PUTs [people 
Using Television]. (TVNZ executive) 

I gave up on PSB a long time ago. Even though it can be regarded as a 
cornerstone of democracy, it has faced an unstoppable tide '" in the old 
days, we [programme-makers, heads of production] used to decide what 
was good for the viewers; now you have sales and marketing telling you 
what is good. (Head of independent production company) 

Several respondents vehemently rejected Andrews' claim: 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 239 

Television delivers on so many fronts today-diversity of programmes. 
Increased NZ content, targeted channels. Twenty-five years ago there was 
virtually no NZ content. The last fifteen years (let alone twenty-five) have 
seen the public embrace and request NZ television. (Head of independent 
production company) 

There is a lot of outstanding television created here. We cannot continue to 
afford a "BBC point of view" in a tiny, deregulated market. (Senior TVNZ 
executive) 

TV in NZ has never been non-commercial (except for Freeview), thus the 
root of the "problem" is older than fifteen years. (Senior executive, funding 
agency) 

These responses suggest that although there were divergent opinions 
regarding the shifting priorities of television in New Zealand, there was 
also a sense that change was inevitable and beyond the capacity of these 
individuals to control or confme it. Change was seen to be a consequence 
of the internal tensions between public service objectives, and the need to 
fund andlor profit from the commercial potential ofthe medium, as well as 
the ideologically driven interventions by successive governments. 

Those interviewed were also asked to nominate what had been gained 
(or improved) in the second twenty-five years of television in New 
Zealand, and what had been lost (or discarded) as the result of change. 
Perceived improvements included: quality; better and faster access to 
content; increased choice and variety; improved technology, with New 
Zealand becoming part of the international broadcasting world through the 
freeing up of the spectrum; and more programme diversity, with increased 
local content geared towards a parochial audience. 

Along with positive elements of change, there was a sense that things 
had been lost or abandoned along the way. Thus it was observed that the 
interests of advertisers had been privileged over the interests of audiences, 
and that there was a declining interest in the cultural role of television, 
with little room left for creative innovation, deep insight or trailblazing. 

In its fifty years of existence, numerous claims have been made about 
television's role in initiating or nurturing a sense of cultural consciousness 
or identity amongst the New Zealand public, and the participants in these 
interviews were asked whether this was so. There was general agreement 
that television had an important role in nation-building, as in the following 
comments from various respondents: 

It has created the platform for all to simultaneously share in triumph, 
tragedy and entertainment. (Producer) 



240 Chapter Thirteen 

We have imperfect television to reflect the imperfect society we have 
become. (Producer) 

The large diet of US content promotes "Coco-Cola imperialism" '" but 
local news, current affairs, drama and factual shows all help define our 
place in the world and sense of self. (Commissioning executive) 

It's pervasive and popular. It's still bigger than most media options. 
(Funding executive) 

Finally, those being interviewed agreed with the proposition that, along 
with changes wrought by structural interventions and technological 
innovation, there had been substantial shifts in the relationship between 
television and its audience, as in the following comments: 

Television audiences are no longer loyal. They have so much choice how 
they graze and take the best from all media available. (Commissioning 
editor) 

Fragmentation caused by multiple access points means more tastes can be 
catered for. In the past, limited channels meant broad offerings. (TVNZ 
executive) 

The older age group has remained strong but the younger audience 
accesses many other choices. (Producer) 

More media-savvy, more worldly... more demanding. (Funding 
executive) 

We have become more technologically literate and the remote control is 
the key to the kingdom. (Producer) 

The Voice of the Viewer 

The preceding commentaries on the changing nature of the New 
Zealand television audience appear to be based on institutional 
constructions of the audience (ratings, in particular), and feedback from 
friends and colleagues. Obviously, such perceptions have real limitations: 
ratings in New Zealand are based on a Peoplemeter panel of 550 homes 
and reflect an older, middle-class demographic, just as television 
executives tend to be recruited from narrow socio-economic backgrounds. 

The comments above are important in that they reflect the perceptions 
of important figures in the management, programming and funding of 
television in New Zealand. However, these comments cannot be regarded 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 241 

as accurate representations of people's television viewing experiences. To 
reveal such experiences, we have to look elsewhere, and so the second 
phase of my research project concentrated on finding ways to capture the 
experiences of the "ordinary" television viewer. 

The celebrations of June 2010, provided no special spaces for viewer 
feedback, other than commentaries on the various efforts of the 
broadcasters hosted by websites such as Throng: New Zealand's TV 
Watching Community (www.throng.co.nz). There were no places-­
whether a website, television forum or dedicated publication-where 
viewers could reflect and speculate on the influence of television on their 
own lives, or those of their friends and family. 

In response to this neglect, I set up a blogsite, History of Television in 
New Zealand (http://www.historyoftvinnz.com) in advance of the 
screening of the Prime series. 

Fig. 13-1. Home page: http://www.historyoftvinnz.com 

After one full year of operation (February 2010 to February 2011), the 
site had 106 Wlique users, with a total of 133 posted comments from New 
Zealand contributors. This represented 54 pages of print-out and, in terms 
of web-based research in a small COWltry, could be regarded as a modest 
success. In its most active months (JWle to August 2010), the site certainly 
generated more traffic than the more ambitious and colourful TVLand 
Australia site (http://www.tvlandaustralia.com). a project of the Australian 



242 Chapter Thirteen 

TV and Popular Memory research team (see chapters by Healey, McKee 
and Turnbull in this volume). 

The scale of the response to a web-based blogsite such as History 0/ 
Television in New Zealand demonstrates the limitations of this style of 
research. While there is a wealth of advice available about increasing 
traffic to and subsequent participation in blogsites, there is also a great 
deal of blind faith in the mantra "Build it and they will come", especially 
for the novice blogsite creator. Although blog-based research offers many 
advantages over more traditional research methods (mail questionnaires, 
telephone interviews) in that it provides access to potentially large 
research populations at a low cost, it raises another set of considerations. 
These include issues of transparency and confidentiality, difficulties in 
achieving random samples, competition ("cutting through the clutter") and 
the ensuring the veracity of postings. Contributions to blogs tend to 
emanate from the highly motivated and opinionated, and on occasion 
include disruptive or contrary voices. 

The History o/Television in New Zealand site was greatly advantaged 
by a number of initiatives designed to steer potential participants towards 
it. Most importantly, Prime agreed to add a message (or "tag") to the 
closing credits of each episode of 50 Years o/Television, directing viewers 
to the blog as an opportunity to "share their memories". The site was 
publicised through other blogs, such as Throng and Public Address 
(www.publicaddress.net). and was assisted by unsolicited recommendations, 
such as a citation for the "Website we love" in the 12 June issue of the 
high-circulation New Zealand Listener (Rae 2010, 67). 

Responses to the Blog 

The site provided opportunities for viewers to respond to the Prime 
series in a number of guises. For example, the fIrst page of the blog 
provided a space for contributors to provide views and reviews of the 
seven-part Prime series, as well as to reflect on other efforts to mark the 
anniversary. Comments included: 

Prime's first instalment ... was superb. It was intelligent, informative, a 
riveting combination of record and analysis, and in its content and 
presentation had a quality sadly lacking in much of television today­
respect for the viewer. In short, it was the programme that TV One's 
earlier lamentable effort should have been. (Gavin, 14 June) 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 

As a viewer of television (rather than a media professional or 
commentator) I was struck by the depth and quality of our television 
history. (Nigel, 14 June) 

243 

Dialogue developed between contributors over issues such as 
television's role in the social unrest created by the racially selected 1984 
Springboks (South African) Rugby tour, and some omissions from the 
Prime series, such as particular examples of local drama, or a lack of 
attention to the role of advertising or imported programming. Connections 
were also made to discussions elsewhere, on various blogs or discussion 
lists. Additional comments included: 

Last night's Prime ep highlighted what I like about this series. People who 
made the dramas were asked to comment and could speak at reasonable 
length ... I agree that we needed audience responses too and a comparison 
with imported drama series. (Alpaca, 12 July) 

Tonight's episode on national identity was superb. I almost cried when 
they mentioned Kaleidoscope, ninety minutes of art on prime time and 
people enjoyed it! ... It's a documentary about TV which is in itself good 
television. (Alpaca, 18 July) 

In both posts, this respondent was positive about the serious tone and 
broad historical sweep of the Prime series and was generous in praising it. 

The first page to be made available on the blog, one month ahead of 
the first screening of the Prime series, provided a place for contributors to 
post general reflections on television past and present. To start a 
discussion, I posed the same question I asked of my interviewees: "Do you 
think the second twenty-five years ... have been significantly different 
than the first twenty-five years?" Responses included: 

In a nutshell-yes. But not necessarily in a good way. The rot set in with 
the arrival of Julian Mounter [British-born former Director of TVNZ, 
1986-91], who clearly had no respect for the unique viewing patterns that 
New Zealanders developed over the years, really didn't care about us, and 
was primarily in it for the money. (Rusty Viewer, 2 June) 

I think there is a bit of "distance lending enchantment to the view" at play. 
Over the last twenty to thirty years there has been as much dross as there is 
now, the main difference being that it was not interrupted quite so often. 
(Ben, 4 June) 

Selected comments from often richly detailed contributions included: 



244 Chapter Thirteen 

How was the second twenty-five years different? 1989 and TV3, for a start. 
That's when we really lost public broadcasting. TVNZ in general were 
absolutely terrified and they over-reacted all over the place. That's when 
the newsreaders were coached (in the US?) on how to appropriately emote; 
when [TV current affairs host] Paul Holmes arrived with that folksy talk­
radio schtick; when ratings ruled every decision. (Rob, 17 June) 

the atmosphere is not the same. The nation is not all watching the same one 
of two shows per night and talking about them the next day in the smoko 
room or the playground ... [but] New Zealanders like to see television that 
looks, sounds and acts like themselves ... New Zealanders tune into local 
content. (GeoffT, 26 August) 

These contributors could identify important shifts in the New Zealand 
television environment, and on occasion revealed their level of knowledge 
when they identified key individuals who they held responsible for such 
changes. 

Blog page three was created for a very specific set of contributors. In 
the opening stages of my second-year course "Television: Medium, 
Narrative & Audience" at the University ofWaikato, I require my students 
to write a short autobiographical essay about their experiences of 
television as a child and teenager. They are also encouraged to write about 
their changing use of television as young adults, as well as to make 
observations on the use of television by immediate others (younger 
siblings, parents, friends). This provided me with unique insights into the 
experiences and prior knowledge such students bring to class. In 2011, 
I asked the thirty students in the class to post their essays directly on to the 
blog. This served a number of purposes: it provided students with the 
chance to post material on a publicly available site, and it effectively 
broadened the age range of contributors. In general, contributors to other 
areas of the site were considerably older,judging from the knowledge they 
displayed about the local history of television, and the detail contained in 
their postings. The primary experience of television for these students 
would have been the last twenty to twenty-five years, and they produced 
long, detailed prose about childhood days of cartoon and variety shows, 
tracing the different patterns of use in the teenage years and, quite 
frequently, observing how they now found themselves watching the kind 
of programming initially considered the territory of parents and adults. 

The television histories of these young New Zealanders (and a number 
of international students) included the following recollections: 

Television has played a babysitter role in my life from a very young age ... 
it is my friend and it will be with me for my existence. (Alex, 25 July) 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 

They'll deny it, but my parents raised me on television. I've eaten dinner in 
front of it for as long as I can remember. (Ashleen, 29 July) 

245 

As a teenager, I found television a way to examine how other people live 
their lives. I watched a lot of teenage programmes such as Dawson's Creek 
and Buffy the Vampire Slayer ... It was a way for me to somewhat gauge if 
my life could be considered normal. (CE, 22 July) 

As might be expected, most students watched programmes targeted at 
their demographic, but sometimes this was more of flirtation than a long­
term commitment, as shown by the following comment: 

Reality game shows were also a favourite of mine during my mid-teens, 
such as Survivor and The Amazing Race. However, the saturation of this 
genre coupled with typecast contestants caused my interest to drop 
rapidly-I didn't want to experience reality, I wanted to escape from it. 
Ukl, 28 July) 

A number of international students contrasted their use of television in the 
birth country with what happened in their adopted country, as in the 
following comment: 

I used TV to help me cope with the NZ accent. A friend suggested that I 
always tune in to the local news to get used to the accent. It was difficult at 
first, as it is different to the American accent that I was accustomed to 
hearing [in the Philippines]. (ilr, 29 July) 

With very few exceptions, all these students greatly valued the role of 
television in their childhood and teenage years. Even though a good 
number had changed their viewing patterns and were now watching the 
medium through online access, they still regarded such content as 
"television", and were very protective of its place in their lives: 

I do not believe that television (TV) is an idiot box. Given that the majority 
of the lessons are not exclusively formal. Some are educational; some are 
life lessons. (mke, July 30) 

I do not know what my life would be like if television did not exist. 
(moniqueh, 30 July) 

In their way, these last two quotes evoke a much earlier assessment of the 
role of television attributed to Marshall McLuhan, when he headed the 
National Association of Educational Broadcasters in 1959: "Television is 
teaching all the time. It does more educating than the schools and all the 
institutions of higher learning." This view is echoed by the comment of 



246 Chapter Thirteen 

Muppets creator Jim Henson: "Television is basically teaching whether 
you want it or not.,,2 

With respect to the students represented here, they are combining a 
passionate commitment (a demonstrated love of television and 
acknowledgement of its role in their lives) with a formal study of the 
medium in an institution of higher learning. However, while television 
remains central to their lives, it is not clear whether they make distinctions 
between public service content and commercial content in the same way 
that older viewers continue to do. 

Some Final Thoughts 

One year on from the fiftieth anniversary, television in New Zealand 
continues to be subject to relentless change. The future of the public 
service-oriented Freeview channels looks increasingly bleak, with TVNZ6 
(previously a publicly funded channel on Freeview) now converted to a 
commercially oriented ''youth'' channel, and with government funding of 
TVNZ7 to cease in June 2012. These moves could well leave New 
Zealand in the unique position of having no English-language public 
service provider. This would place the country in even more stark contrast 
to Australia, where the institutions of the ABC and SBS remain 
thoroughly grounded in the national consciousness, although not without 
repeated challenges to their existence. 

Nevertheless, in times of crisis such as the February 2011 Christchurch 
earthquake and the even more devastating events in Japan in March 2011, 
television channels in New Zealand have shown a willingness to reassume 
their public service responsibilities, in terms of information sourcing, 
crisis management and reassurance, which was the core role of television 
in its first twenty years of existence in New Zealand. However, it would 
seem that there is little prospect of returning to the halcyon (rose-tinted?) 
days of television remembered by the contributors to this history. 

The History of Television in New Zealand blog, and its contribution to 
this chapter, can only ever provide a partial and conditional history of the 
past twenty-five years of television in New Zealand. Nevertheless, if the 
blog had not been created, even that sliver of history would never have 
been recorded, as television in New Zealand moves into its third quarter, at 
a time when the medium faces unprecedented changes in technology, 
shifts in audience behaviour and significant reorientations in global 
geopolitics. In many ways, the consequences and possible outcomes of 
these changes will be most visible in the small but highly developed 
television environment of New Zealand. The past is indeed a different 



New Zealand "Celebrates" Fifty Years of Television 247 

country where things were done differently. However, while the past can 
to some extent be known and understood, the future of television in New 
Zealand is yet to be discovered. 

2 

Notes 

The National government has since been re-elected for another term. 
See http://www.angelfire.comJmslMediaLiteracy!TVQuotes.htrn1, accessed 17 March 
2011. 

References 

Andrews, G. Radio interview, National Radio (New Zealand), 14 October 
2009. 

Baillie, R. "Really, you shouldn't have". New Zealand Herald, 3 June 2010: 
A3. 

Boyd-Bell, R. Television in New Zealand: The First 25 Years. Auckland: 
Reed Methuen, 1985. 

Clifton, J. "TVNZ can't resist adding froth". New Zealand Herald, 30 June 
2010: B8. 

Day, P. Voice and Vision: A History of Broadcasting in New Zealand, 
Vol. 2. Auckland: Auckland University Press, 1994. 

Drinnan, J. "TVNZ readying 50th special, mark II". The Business Herald, 
11 June 2010: 6. 

Dunleavy, T. Ourselves in Primetime: A History of New Zealand Television 
Drama. Auckland: Auckland University Press, 2005. 

Gibson, E. "Viewers pan TVNZ's 50-year celebration". New Zealand 
Herald,3 June 2010: A3. 

Horrocks, R. and N. Peny, eds. Television in New Zealand: Programming 
the Nation. Auckland: Oxford University Press, 2004. 

Lealand, G. and H. Martin. It's All Done With Mirrors: About Television. 
Palmerston North: Dunmore Press, 200l. 

McKee, A. Australian Television: A Genealogy of Great Moments. 
Melbourne: Oxford University Press, 2001. 

Rae, F. "Website we love". New Zealand Listener, 12 June 2010: 67. 
Simmons, L. "Television then." In Television in New Zealand: 

Programming the Nation, edited by Roger Horrocks and Nick Perry, 
44-73. Melbourne: Oxford University Press, 2004. 

Smith, P. Revolution in the Air! Auckland: Longman, 1996. 
Stein, G. A Manoir: Last Operas and Plays. New York: Rinehart, 1949. 



248 Chapter Thirteen 

Such, W.B. The Economics of Television in New Zealand. Wellington: 
Department of Industries and Commerce, 1959. 

Thompson, P. "The Demise of the TVNZ Charter", 2009. Accessed 
21 January 2011 at http://www.scoop.co.nzJstoriesIHL0903/S00356.htm. 

Turner, G. and S. Cunningham. The Australian TV Book. Sydney: Allen & 
Unwin, 2001. 

"The Wonder of Television". Cue 19, March 1945: 1-4. 




